Het Fysiotherapeutisch onderzoek

afbeelding fysiotherapeutisch onderzoek fysiopim Heesch

Tijdens de eerste afspraak gaan we diepgaand onderzoeken waar de klachten vandaan komen, hoe ze tot stand gekomen zijn en wat de klachten mogelijk  in stand houdt. Er wordt onderzocht welke structuren zijn aangedaan en in welke mate u hinder ervan ondervindt in uw dagelijks leven. Daar waar een arts een screening doet om u goed te kunnen verwijzen doet een fysiotherapeut een diepgaand onderzoek. Na het onderzoek wordt er een behandelplan opgesteld met een prognose hoe lang het ook negeer gaat duren en met welke resultaat.

Fysiotherapeutische behandeling

Afbeelding manueel therapie fysio pim Heesch

De fysiotherapeut behandelt patiënten individueel of in groepen. We gaan samen met u aan het werk om u zo snel en zo goed mogelijk resultaat te laten behalen. Bij het opstellen van een behandelplan kijken we samen met u naar uw wensen, uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met behandeling, adviezen en oefeningen zorgen we ervoor dat u weer optimaal kunt bewegen.

Ook voor advies en behandeling die (verergering van) klachten voorkómen kunt u terecht bij ons.

Manuele Therapie

Bij manuele therapie wordt er gericht op onderzoek en de behandeling van patiënten met klachten aan de wervelkolom en de gewrichten in armen en benen.

Manuele therapie is geschikt voor klachten die gepaard gaan met pijn en/of het slechter kunnen bewegen van één of meerdere gewrichten.

Veel voorkomende klachten die de manueeltherapeut behandelt, zijn:

• Hoofd- en nekpijn, vaak in combinatie met een stijve bovenrug
  • Nekpijn, ook als deze uitstraalt tot in de arm
  • Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn
  • Heupklachten
  • Lage-rugklachten, ook als deze uitstralen naar het been
  • Duizeligheid die komt door het bewegen van de nek
  • Kaakklachten, soms in combinatie met nekklachten
  • Schouderklachten, mogelijk in combinatie met nekklachten
  • Frozen shoulder (pijn en stijfheid in de schouder)
  • Tenniselleboog

Fysiotherapie revalidatie na operatie

afbeelding operatiebehandeling fysio pim heesch

Een operatie betekend vaak een intensieve ingreep waarvan u een langere tijd moet herstellen. Het revalideren na uw ziekenhuis opname bij de fysiotherapeut richt zich op het optimaal herstel van functioneren zodat u uw (dagelijkse) activiteiten weer beter kunt uitvoeren en zo weer mee kan doen in de maatschappij. Uw wensen staan hierbij centraal.

De periode die vergoed wordt varieert per aandoening. Meer informatie hierover op de vergoedingen pagina.

Sportfysiotherapie

afbeelding sport specifieke training fysio pim Heesch

De sportfysiotherapeut speelt een belangrijke rol bij preventie, voorlichting en advies voor iedereen die sport (als professional of amateur) of wil gaan sporten.

De sportfysiotherapeut behandelt cliënten die na een ziekte of blessures weer aan het werk willen en/of weer willen sporten. Wij begeleiden en adviseren ook ervaren sporters die hun sport op hoog niveau willen beoefenen. In onze praktijk zien we ook andere (kwetsbare) doelgroepen, zoals ouderen en kinderen, bij wie sport wordt ingezet als onderdeel van de therapie.

De meeste klachten waarmee mensen naar de sportfysiotherapeut gaan, zijn blessures aan de knie, enkel en schouder. De fysiotherapie richt zich niet alleen op het herstel van deze gewrichten, maar kan ook bedoeld zijn om juist die lichaamsdelen te trainen die nog wel belastbaar zijn.

De faciliteiten binnen onze praktijk zijn zeer ruim aanwezig en ook de doorstroom naar personal trainer, fitness instructeur of specifieke oefen groepen is mogelijk.

Shockwave Therpapie

Shock wave Pim de Groot Fysiotherapie Heesch

Shockwave therapie is een behandeling waarbij er door middel van een behandelkop ‘schokgolven’ op de klacht worden gericht.
De shockwaves veroorzaken in het lichaam een biologisch effect. Shockwaves stimuleren weefselherstel, vergruizen verkalkingen, stimuleren de stof- wisseling en verbeteren de bloedcirculatie, waardoor pijnklachten bestreden worden.

Voordelen van Shockwave therapie

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie. Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie).
  • Na 4 tot 5 behandelingen meldt 80% van de patiënten duidelijk merkbare of volledige pijnvermindering.
  • Shockwave therapie behandelt oorzaken in plaats van symptomen.
  • Vaak pijnverzachting en herstel van de beweeglijkheid al na enkele dagen.
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct
    na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
  • Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.
  • Meest wetenschappelijk bewezen therapievorm voor veel spier- en peesklachten!